søndag, mars 02, 2008

Monkey Parade på Darwindagen 12. februar SL

199 år siden Darwin blei født. Så neste år er det 200 år siden. Det blir en stor dag! Hm, vi er vel ikke så opptatt av Darwin, han er liksom så gått inn i vår common sense, en så naturlig del av vår forståelse av verden, livet vårt på jorda. Ikke overalt er teoriene hans om evolusjonen så innkorporert i konsensus som her. I USA f.eks. har andre teorier om skapelsen stor oppslutning, som intelligent design, creationism f.eks. (her har gud en mer aktiv del i skapelsen etter det jeg veldig i øyekroken har catcha... Ikke særlig aktuell teori for oss ateister...)
"Det var først rundt årtusenskiftet at ”Darwin-dagen” ble en årlig markering, etter initiativ fra to Darwin-entusiaster; Amanda Chesworth and Robert Stephens. Hovedvekten av markeringene finner sted i USA, og blir forøvrig sterkt promotert av den amerikanske humanistbevegelsen." Hør podcast i anledning Darwindagen på
Humanist Network News #27.
Så hva gjør man på Darwindagen. Feirer? www Darwin Day Celebration.
Markerer. I Norge. Fritanke melder "Ekstra stor feiring neste år. I 2009 er det 200 år siden Darwin ble født, og 150 år siden Artenes opprinnelse kom ut. Da planlegges det naturlig nok en ekstra stor markering. Flere arrangementer er allerede i støpeskjeen." På Darwin Day Celebration-siden kan du lese mer om arrangement som planlegges rundt i verden neste år her.
I Second Life-humanistgruppa ble dagen markert med en parade hvor avatarene for anledningen hadde tatt frem apen i seg:
Darwin Day Monkey Parade. De teleporterte fra sted til sted, hadde moro og snakket med folk som lurt på hva som foregikk. Jeg gikk glipp av hele paraden! Enda jeg hadde vært med på idémyldringa i SL-Humanistgruppa for lenge siden, da vi starta opp komiteer som skulle prøve å promotere oss på forskjellig vis. Vi hadde akkurat hatt en diskusjon om humanisme og kunst også. Og humor. Så vi var inspirerte til å å finne på noe morsomt og kreativt... sammen. Monkey Parade på Darwin Day selvfølgelig!
Jeg lagde en apeavatar til Plurabelle. Under ser du den fantastiske forandringen:






Jeg er i hvert fall well prepared for neste år... Kunne vært gøy å gjøre det i virkeligheten også. En apeparade gjennom Oslos gater 12. februar 2009. Blir du med?
The Guardian har laget et stort oppslag i anledning dagen
HER.

4 kommentarer:

  1. Jeg har alltid lurt på hvor det ble av utviklingstrinnet mellom mennesket og apene. Vi kan sikkert ha godt av å trekke i dyreham for en dag så kanskje vi ser det hele på en ny måte.

    SvarSlett
  2. Hm, fins alle utviklingtrinna til alle arter, nålevende og utdødde, bevart da? Jeg veit ikke, men det høres ikke sannsynlig ut.

    Jeg tror jeg hadde likt å hatt pels..., store ører og hale kunne jeg også tenkt meg, for ikke å snakke om snabel, og noen skikkelige støttenner.

    SvarSlett
  3. Hvorfor gikk du glipp av apeparaden?
    Jeg kan i denne forbindles skryte av å eie to skinninnbunde bøker av Charles "Artenes opprindelse og menneskets afstamning" Anden udgave. Gave fra min svigermor ;-)
    Jeg håper i alle fall det er mer mellom himmel og jord en det Darwin oppdaget. Der er vi kanskje ikke helt på bølgelengde? ;-)

    SvarSlett
  4. Tja, nå holdt vel Darwin seg for det meste på jorda. Mellom himmel og jord var vel ikke hans forskningsfelt.
    Men er ikke vi i himmelen da? Vi svever jo like mye rundt i det tomme rom som et hvilket som annet fenomen. Vi er et himmelfenomen vi også. Hvis man tenker sånn på det er noe av det mest fantastiske akkurat her: livet. Men hvis du tenker på gud og evig liv, så har ikke jeg noe håp i den retning nei. Ingen veit hvordan det gikk med Darwin etter at han kom under torva, men sannsynligvis skjedde det ikke stort...
    Jo, jeg gikk glipp av paraden fordi jeg følger så dårlig med på Second Life for tida. Hakke tid.
    Tenk; et par skinninnbundne bøker, for et merkelig objekt.

    SvarSlett