lørdag, mars 31, 2007

Kristin og Nina going Ohrsk...


.. på Klæbu. Over ser du to keramiske gjenstander som Kristin Opem har laget. Nå i min besittelse. Kristin har tatt opp keramikken igjen og etablert seg med romslig keramikkverksted rett over gangen for der hun bor i Klæbu. Jeg fikk ta en titt og til og med prøve meg på leira. Det er et av min hull, det at jeg aldri har fått til å dreie. Jeg fikk litt instruksjoner av Kristin og så fikk jeg slippe til ved dreieskiva, og for første gang i mitt liv fikk jeg det til, i hvertfall littegran.
Kristins store forbilder er en amerikansk keramikker ved navn George Ohr(1857-1918), også kalt the mad potter from Biloxi.
Ohr's skills exploded when he became an "artist-potter." His claim there were "no two alike" was true. The pinched, folded and twisted clay forms,thinness of the clay wall, fluidity of form, tendril-like handles, and freshness of Ohr's the creations illustrate a technical skill that is still unrivaled. One hundred years later, potters marvel at his skill and cannot rightly say exactly how it was done. Critics of the day praised Ohr's glazes, but as his admiration for pure forms executed in clay increased, he left many pieces unglazed in bisque form. He believed only in this state could the form be clearly perceived. Today we have a legacy of Ohr's bisque pieces that act as a sampler of his pinches, folds, and fabulously thin-walled clay creations.

Og jeg må si jeg deler Kristins begeistring etter å ha stukket nesa i den fantastiske boka om Ohr som ligger på hennes kjøkkenbord.
Mine spede dreieforsøk endte opp noe mer Ohrsk enn jeg hadde tenkt, men på den annen side faller det deformerte (og vulgære) lett for meg.

Mine vulgarismer i leire.

Dagen etter hadde jeg og Kristin en session på keramikkverkstedet: hun dreide opp tynne vaser med perfekt form, jeg deformerte dem.... Sammen er vi OHR! (Har ingen bilder av resultatet.)
Flere lenker til George Ohr HER, HER,HER, HER, HER.
Et nytt Ohrmuseum er under bygging i Biloxi, Missisippi, USA, tegnet av Frank Gehry. Det ble skadet under Katarinaorkanen, men forventes å stå ferdig i løpet av 2007.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar