søndag, juli 09, 2006

På Modum

I dag var jeg og mutter på Blaafarveverket. Sola og varmen har gitt seg og som mange andre i dag tenkte vi at da er Modum stedet.
"Utstillingen alle må se." Peder Balke og Ørnuf Opdahl. Balke var nydelig. Syns ikke Opdahl sto seg så bra..., blir litt kjedelig, noen steder ligner lerrettsoverfaltene hans nesten keramikk, veldig pastose, han bruker sand i malinga, veldig fint, men ofte er ikke balansen mellom motiv, komposisjon og tekstur helt god syns jeg. Også savnet jeg Bente Louise Aas. Hun er vel en like naturlig arvtaker etter Balke som Opdahl.
Også er jeg så lei av at det bare er de mannlige kunstnerne som overlever "tidens tann". Det er jo ikke tidens tann; det er kunsthistorikerne, kuratorene, galleristene, ev publikum og kunder sine tenner det er snakk om. Det er personer, mennesker, folk som velger og velger bort, tygger, spytter, svelger. Og her er en gammel mester og så smitter det liksom litt "mester" over på den nålevende. Men Bente er Norges beste maler! Enten hun får stille ut sammen med Balke eller ikke, det er helt sikkert.

Etterpå dro vi opp til Koboltgruvene og så Kittelsenmuseet og dukketeaterutstilling med blant annet POMPEL og PILT. De var så fine! Orange frakker, grå i ansiktet og med grå kaninpels på hodet. Det var storartet herlig å se dem "live" og i farger.
Jeg er tilhører jo Pompel og Pilt-generasjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar