søndag, april 16, 2006

FARGE



Dameselskap hos mamma, påskeaften. Mamma forsyner seg av sin egen "Elg i solnedgang" som vi fant ut at denne retten måtte hete.


Hos mutter får jeg dosen min av høner, haner, egg og kyllinger, så jeg har ikke framme en eneste påskekylling selv....

Ja, hun fikk en tulipankvast, men det er nesten ikkeno vits å ta med sånn blomsterpynt til den dama, for det lager a sjøl.

Duken med krokus og gåsunger under den deilige glutenfrie bløtkaka her har liksom vært der hele livet mitt!

Men påske. Vi uten religion, hva skal vi feire da? Jeg har tenkt på noe i det siste, inspirert av den hinduiske HOLI-festivalen. Og sånn solverv.
Vi kunne ferie at FARGENE kommer tilbake i naturen rett og slett. En tvers i gjennom rasjonell og naturvitenskapelig feiring. Ikkeno symbolikk, magi, overnaturlighet, bare vårglede og fargefryd!

Fargerike menn i anledning Holi-festivalen.
Die Zeit-blogg om Holi 15.03.

"Fargeskrekk", diktsamling av Gene Dalby.

Og så litt Jäderlund. Min oversettelse. Hennes tematikk er jo hentet fra kristendommen, som i det diktet her under. Det gikk en stund før jeg skjønte det, for jeg blei så fascinert av rytmen og den særegne formen hennes.... PLURABELLA!

Ann Jäderlund.
mørke mørke mørkt
krystaller

Røde over ryggen faller
Røde røde ryggen faller
Mørk blå blårød faller ned
Over blårød brune skyggen
Jeg vil ikke vite mer
Lynklart sølv brune skyggen
Du som er av veggen ned
Jeg vil bare kjenne skyggen
Ryggens røde skjønnhet skyggen
Nære over veggen ned
Du som er av sølv skyggen
jeg vil ikke vite mer



Jo, en ting til. Peter Waterhouse, "Blomster", oversatt av Arild Vange, utgitt på GASSPEDAL. Den er så fin! Rare linker mellom farge, lys, blomster, bier, surstoff, billykter, hus. Si det med hus. Nei, les selv. På et ubebygd område på markene samler en kvinne gamle biler og bilvrak og presser dem sammen i en maskin og stabler dem, den høye formen lyser bort hit som en markblomst.

3 kommentarer:

  1. Du er virkelig helt, helt kokelimunke du... Jeg smiler og ler av din blogging. Klarer ikke skrive no' lurt for det er et salig virvar over, i og utenfor hodet mitt. I natt drar jeg til Bø igjen, håper furuveggene står sånn noenlunde vertikalt og at maten ikke har krøpet ut av kjøleskapet.

    SvarSlett
  2. I går hadde vi planleggingsdag. Noen damer fra Østfold hadde om læringsstiler. Vi klippa og lima og spilte kort. Tegna sirkler og krusseduller. Jeg likte best krusedullen og da kunne de si om meg at jeg er en holistisk type som må forstå helheten og så detaljene, ikke en analytisk som tar detaljene og så bygger helheten. Det er en slags forklaring på at jeg er så surrete, trur jeg. Jeg syns det var ganske artig, jeg da, bedre enn bare å sitte å høre på, så jeg er vel litt taktil og kinestetisk også da vel. Hørte på bussen i dag morres at mange av de andre lærerne hadde syntes det var kjeeeeempeteit....
    Om læringsstiler kan man finne her, her, her og her. Kanskje jeg sjekker ut de sidene sjøl hvis jeg får tid....
    Ja, dette var en slags forklaringsundskyldning på den noe rotete posten om FARGE.

    SvarSlett