fredag, april 28, 2006

Iselin


Iselin på åpningen, med Victor på armen, ryggen på husbond Olav.

Oslo Kunstforening
27. april - 18. juni
GISLE HARR
ISELIN LØNN
det er lov å være litt partisk vel....?
ANDERS WITTUSSEN


Iselin sitt: alt mulig, røde, hvite, svarte ting, badekar, konferanserom, høyspentmaster, gamle bygårdsfasader, pendler, trapper i firkant og trapper i spiral, dobbeltseng uten madrass. Et bord fullt av disse tingene. Kaos. Alkymi? Hvorfor svart, rød, hvit? Vet ikke. Men det er fint, deilig blanding av det strenge, nøyaktig utførte og så opprivd, løsrevet, kaotisk oppstilt, overlesset, uoversiktlig, men ordnet ved hjelp av farge og samme teknikk: plexiglassbiter limt perfekt sammen...
Må gå å se nærmere på dette en annen dag. Torsdag er min lengste dag på jobben, har 9 timer, er nesten død når jeg er hjemme i sekstia. Så det ble en snar visitt på åpningen.
MODELL er fellesen for det som er stilt ut, tenker jeg sånn umiddelbart. Var en utstilling på Bergen Kunsthall tidligere i vinter som het post_modelism. "Begrepet postmodelism, eller postmodellisme på norsk, er et konsept etablert av kurator dr. Sabine Dorscheid, og benyttes lett ironisk til å beskrive de nye manifestasjonene av modeller i kunst som har dukket opp i løpet av de siste fem årene." Hvis jeg ikke husker feil sa noen i den sammenheng at det (nesten) bare er kunstnere som lager fysiske modeller nå, alt foregår på data. Kunsten blir en slags hov som fanger opp det som andre dropper?

Men Iselin; som hun må ha jobba! Du må gå og se. Utstillingen står til 18. juni.

2 kommentarer:

  1. Jeg skal prøve å få sett den, ja. Hva hun har fått til...med baby og alt. Du svinger deg virkelig i kunstlivet. Gleder du deg til lang skoleferie du også?

    SvarSlett
  2. Bare går rundt og er tilskuer. Til sommeren må jeg gjøre noe selv. Hm, får skylde på jobben. Andres kunst som avkobling. Jeg er ved å forsvinne i tilskuernes rekker. Et kanskje litt for behagelig sted?

    SvarSlett