søndag, april 09, 2006

Tingenes tilstand

heter en utstilling som kommer på Nasjonalmuseet snart: 29.04-10.09.
...design og kunsthåndverk som går sine egne veier....
Kanskje det blir no alla utstillingen Konseptdesign som gikk på Nasjonalmuseet i Sverige i fjor?
Lysekrona til Lagombra vant en designpris. Den er satt sammen av div ting innkjøpt på IKEA.

kunstkritikk.no går en het debatt, starta av Georg Morgenstern, om kunst versus kunsthåndverk i anledning sammenslåinga av kunsthøgskolene i Oslo, KHiO , og at Åsmund Torkildsen har skrivi et forord til katalogen for hovedfagutstillinga på Kunst- og håndverksskolen, eller KHiOs fakultet for visuell kunst, hvor han ser kunst, design og kunsthåndverk som ett stort kunstfelt, mangfoldig, med crossovers en masse. Detta blir ikke likt hos dem som for tida kjemper for å beholde SKA, kunstakademiet, som en egen enhet fordi de mener akademiets særegenhet vil drukne, dø, bli borte med den nye organiseringa. Forordet blir sett på som et argument for sammenslåingen (som er bestemt og snart gjennomført).
Aproposito: Det var disse to kara som var sensor for meg på hovedfaget mitt på SHKS, Institutt for farge, 1995. Jeg blei slakta totalt... av Torkildsen i hvertfall.
Debatten om sammenslåing var i gryninga da jeg gikk på SHKS. De fleste var i mot, tror jeg. Jeg var litt for. Liker tverrfaglighets-tanken, eller crossover, husker hvor vanskelig det var med samarbeidsprosjekter mellom institutta, vanntette skott, har aldri skjønt det der helt...

Utstillinga, Tingenes tilstand, som kommer på Nasjonalmuseet går vel rett inn i den debatten. Eller kanskje ikke.
Du kan ihverfall melde deg på en workshop med omsying av klær hos 3rd hand. Minner bittelitt om Maritas workshop, ha med egen symaskin og sånt.

2 kommentarer:

  1. Er litt skuffet over å ha blitt skjøvet nedover på bloggsiden din :’( . Men så ubarmhjertig er altså dette blogglivet, og dessuten er jeg jo erstattet med en veldig fin lampe. Er for sikk sakk i hodet til å lese så lang tekst akkurat nå. Må prioritere Trolldomsfjellet (pensum) og en dusj (hygiene). Danset meg svett på Barbeint med Lisa og Tonje i går. Gøy på Byen!

    SvarSlett
  2. Hørte dere hadde hatt det gøy. Lisa meldte at hun kaskje skulle debutere i bloggosfæren i dag, men det var vel bare skryt.....
    Har lurt litt på det: tekstene er for lange. Må prøve å skrive litt kortere.
    Lykke til med Trolldomsfjellet. (Måtte du velge så tjukk bok, kunne tatt den Døden i Venedig vel?)
    I dag skal jeg også prøve å bruke tia til no seriøst...

    SvarSlett