søndag, mars 26, 2006

Galleri Blakstad

er inne i sitt femte år og åpnet i går sesongens første utstilling med tre utstillere.


Galleri Blakstad, Strandveien 18, Asker, er en del av Kulturtunet på Blakstad sykehus. Fem billedkunstnere har atelier på tunet og de driver også galleriet i det fredede stabburet. Pernille Rosfjord er en av dem og hun åpnet utstillingen for de tre utstillerne.
I første etasje har Erna Størksom sin maleriutstilling kalt "Uttrykk".


Fra venstre: Riri, Erna, Randi og Pernille.

Det blei mye folk etterhvert på åpningen. Hyggelig å treffe kjentfolk, som Ruth Roland, en av Kulturtun-kunstnerne. Og Ingrid Østenstad og Riri Green, som skal ha utstilling her i juni.

Bildet: Ingrid ved siden av et av Ernas malerier.
I andre etasje stiller Randi Bjerkås Lyngra ut billedvev. Timur Bjerknes viser malerier.
Utstillingskalender for Galleri Blakstad:
Dato: Utstiller:
25.03-23.04 Erna Størkson, Randi B. Lyngra, Timur Bjerknes
29.04-21.05 Marianne Hadler, Christine Browne (kulturtun-kunstner)
27.05-25.06 Ingrid Østenstad, Riri Green
22.07-13.08 Nina Svenne
19.08-10.09 Sonja Nyegaard
16.09-08.10 Solveig Aalberg
14.10-05.11 Jonas Roman Cadena (kulturtun-kunstner)
11.11-26.11 Pasienter stiller ut sammen med kulturtun-kunstnerne
02.12-23.12 Sigrid Baglo - Juleutstilling
Et nytt tilskudd i nabolaget er Galleri Pink som stiller ut alt mulig rart: klær, smykker, foto, maleri, og så har de en liten kafé.
Bildet: Lisa ser på fotos av Per Trovik på Pink.


Noen som sa at Budstikka hadde sagt at Asker bare har fem (store) billedkunstnere. Det var vel de som fikk skatten sin på "trykk" + Malmedal. (Mulig jeg oppfattet noe litt feil her...) Håper i alle tilfelle at det blir en livlig sesong på Kulturtunet, selv om vi ikke regnes blandt dem (store) (ennå). PLURABELLA! Det er plass til alle, ær e ikke de a?
PS. Jeg stilte ut her for 2 år siden og hadde innviter alle kollegene ved Åssiden vgs. Hadde hengt opp plakater på skolen så alle visste om det. En dag jeg satt ute på røykebenken med en kollega, spurte han forsiktig hva slags forbindelse jeg hadde til Blakstad sykehus, og jeg forklarte at jeg hadde studert sammen med Pernille. Da forsto jeg plutselig at kollegene hadde gått og spekulert på dette: Blakstad, det er et asyl, hun er jo kunstner og kunstnere er litt rare, hun har kanskje vært innlagt, jo, det er noe rart med hu der Nina, hu har nok vært innlagt ja.
Jeg har ikke vært innlagt, det hadde vel forøvrig ikke vært noe skam heller, om jeg hadde. Eller? Bare to kolleger kom.

4 kommentarer:

  1. Kuuult! Håper jeg blir bedt på åpningen. Som motytelse tilbyr jeg nesten gratis annonse på Bloggen min (mot et glass gratis sprudlende dråper når jeg ankommer). Nei, ingenting å skamme seg over og ha et bein i begge leire. Men det kunne gjerne vært litt vakrere innenfor, ja. Men mye fine folk der, selv om de ikke kommer på trykk i Budstikka (hvis ikke de hiver seg foran toget, da) Du får slette kommentaren hvis dette er for sterk kost :-@

    SvarSlett
  2. Har jeg overlevd den forgifta pølsa, så skal jeg nok klare dette også.
    1. Du blir bedt når jeg skal ha utstilling i juli.
    2. Det er ikke lov å servere alkohol på sykehusets område, så du må få dråpene før eller etter besøket.
    3. Stabburet er freda, så interiøret må være som det er.

    SvarSlett
  3. Forresten, skrev jeg noe om alkohol? Det er vel tross alt lov å drikke selters el.l. i asylets nærhet. Eller?

    SvarSlett