søndag, mars 12, 2006

Pippikraft...

.. er det fineste ordet som en av damene på skriveverkstedet med Tove visste om. Mitt er PLURABELLA. Hvem var det som sa varveite?
FETT 1.06 anbefaler astridlindgren.se.
Mange har Pippi som forbilde, blandt annet billedkunstneren Pippilotti Rist, som også har tatt navnet sitt fra Pippi. Ja, dere så henne vel på Kyss frosken i fjor.
Jeg identifiserte meg med Annika. Eller egentlig både med Tommy og Annika. Pippi var morsom, men det var liksom Annika jeg var. Når dere virkelig går i dere selv, må dere jo innrømme at Pippi er en fantasifigur. Men hvem har diktet henne opp. Jo, det må jo være nettopp Annika og Tommy.
Eller...? Neida, her kommer sitat fra Lindgren selv:

Var kommer påhitten ifrån?
1941 låg min 7-åriga dotter Karin sjuk i lunginflammation. Varje kväll när jag satt vid hennes sängkant tjatade hon på barnavis: "Berätta nånting!" Och en kväll när jag rätt utmattad frågade henne: "Vad ska jag berätta?" Så svarade hon: "Berätta om Pippi Långstrump!" Hon hittade på namnet just i det ögonblicket. Jag frågade henne inte vem Pippi Långstrump var, jag bara började berätta och eftersom det var ett konstigt namn, så blev det också en konstig flicka. Karin och senare även hennes lekkamrater visade från början en märklig kärlek till Pippi, jag fick berätta och berätta om igen, och det fortsatte i flera år.


Så Karin er mitt forbilde, og Astrid, altså de som har finni det på. Astridkraft, Karinkraft, Annikakraft er fine ord! Pippikraft også.... Nå blei det mye kraft her, nesten som et Kraftsentrum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar